Etablerede forretninger klarer sig dobbelt så godt som de nye
Det er konklusionen i en ny rapport fra Vækstfonden. Konkursraten ved ejerskifte er nemlig langt lavere end ved vækstkaution til ny virksomhed.
Det slås fast i en ny undersøgelse, som den statslige investeringsfond, Vækstfonden netop har foretaget.
- Undersøgelsen viser, at hvis man starter helt forfra med en ny virksomhed, så er risikoen for en konkurs mere end dobbelt så stor i forhold til en overtagelse af en etableret forretning, siger direktør Thomas Egedgaard, ButiksBørsen A/S, Fredericia, der har specialiseret sig i formidling af butikker og forretninger på landsbasis.
- I den netop overståede valgkamp har der været megen fokus på vækst, og det vil vi gerne hjælpe til med. Men det skal jo helst foregå på en så økonomisk sikker måde som overhovedet muligt, og i den forbindelse ser ejerskifter ud til at have de klart bedste chancer for at gå godt, siger Thomas Egedgaard.
Analysens resultater
Vækstfonden har i sin analyse set på risikoen ved at starte en forretning, og mens der er 37 pct. konkurser, når man få vækstkaution til ny virksomhed, så er konkursraten for ejerskifte ”kun” 16 pct.
Vækstfondens undersøgelser har desuden vist, at der i perioden 2005-2010 har været en vækst på 11 pct. i beskæftigelsen i ejerskiftede virksomheder, mens den samlede beskæftigelse for alle industrivirksomheder eksempelvis er faldet med 14 pct. i samme periode.
Det har fået direktør i Vækstfonden, Christian Motzfeldt til at opfordre potentielle købere, som går og drømmer om at få deres egen forretning, til at overveje at overtage eksisterende forretninger som et fornuftigt alternativ til at starte helt fra bunden.
- Disse kendsgerninger er bestemt værd at tænke over og viser, at det er et vigtigt område, vi beskæftiger os med, siger Thomas Egedgaard.
Sværere idag end tidligere
Han fortæller, at det i dag kan være betydeligt sværere at starte en forretning end tidligere. Der er ikke længere noget, som hedder iværksætterydelse, og man kan ikke bare gå i banken og låne penge så at sige på sit glatte ansigt.
For sælgere af butikker er det også vigtigt at finde frem til det rette grundlag at sælge forretningen på.
Thomas Egedgaard skønner, at man skal have omkring 40 pct. af den kapital, som forretningen koster, hvis man skal købe en forretning i dag.